10
Пн., груд.

Антіохійська Церква закликає до проведення Синаксису по Україні

Помісні церкви

Рейтинг користувача: 0 / 5

Неактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зіркаНеактивна зірка
 

На Крит не поїхали, але хочуть консенсусу по автокефалії

Сьогодні, 6 жовтня, на офіційній сторінці Антіохійського патріархату в фейсбуці було оприлюднено заяву Синоду цієї Церкви, яку можна вважати такою, що стосується України. Хоча Україну жодного разу не було згадано, з усього контексту заяви можна зробити саме такий висновок. Ключовими моментами документа можна вважати наступне:

- викликає тривогу зміна географічних кордонів Православних Церков;

- односторонній порядок трактування історії розпалює ненависть;

- неприпустимо створення параллельних канонічних структур в межах існуючих Помісних Церков;

- питання надання автокефалії повинні вирішуватися консенсусом;

- вступ Православної Церкви в міжнародну політичну боротьбу небезпечний;

- підхід до Православної Церкви на політичній, расовій або національній основі небезпечний;

- з приводу змін у Православному світі необхідно скликати збори Предстоятелів Помісних Церков.

Коментар Cerkvarium

Оскільки заява написана вкрай обтічно, її тези можна трактувати двояко.

Зокрема, щодо зміни географії Помісних Церков можна дорікнути Російську православну Церкву, яка часто пересувала географічні кордони інших Помісних Церков в силу військових операцій своєї держави. І в значній мірі від цих явочним порядком (Ipso Facto) географічних переділів постраждав Константинопольський патріархат. У ХІХ столітті відбулася неканонічна анексія Грузинської церкви Російською Церквою. Чи означає це, що потерпілий тепер має право ініціювати процес ратифікації нинішньої канонічної території РПЦ за принципом консенсусу? Крім того, Антіохія забула врахувати один загальноприйнятий принцип, що адміністративний церковний устрій слідує за політичним. Саме це було свого часу застосовано до Грузії, чию автокефалію відновила Росія в 1943 р. До речі, та автокефалія теж була оголошена явочним порядком односторонньо з боку РПЦ - як і автокефалія Церкви в Чехії і Словаччині. Так само односторонньо РПЦ "анулювала" Томос про автокефалію Польської Церкви 1924 р., дарований Константинополем. До речі, після надання автокефалії Україні громади в юрисдикції РПЦ на території України залишаться. Отже, пересуву географічних кордонів РПЦ не відбудеться.

Те ж саме стосується і однобічного трактування історії: Росія не готова чути аргументи інших Церков, розглядаючи історичні прецеденти виключно у вигідному для себе ключі. Наприклад, переїзд Київських митрополитів до Володимира, а потім до Москви у зв'язку з навалою монголо-татар в РПЦ називається "переносом Київської кафедри в Москву", якого насправді ніколи не було.

Що стосується паралельних канонічних структур, то це можна спостерігати часто-густо. Зокрема, Румунський патріархат має ніким не оскаржену Бессарабську митрополію на території Молдови, Сербська Церква - Тімішоарскую єпархію на території Румунії, Константинополь - в Естонії та Греції і т.д. Тому ця теза у викладі Антіохійського патріархату виглядає як подвійні стандарти. Тим більше що Україна є історично канонічною територією Константинополя.

Вимога вирішувати питання консенсусом виглядає і зовсім непослідовно, з урахуванням того, що саме Антіохія не поїхала на Всеправославний собор на Криті і тим самим зірвала консенсус і порушила єдність Православного світу. Це ж стосується і вимоги зібрати Собор Предстоятелів з питання надання автокефалії.

Підходи до Церкви на національній основі вже давно апробовані. Це стосується не тільки національних Помісних Церков, які прийшли на зміну імперському типу церковного устрою, а й національних, і навіть етнічних діаспор. Зокрема, сама Антіохійська Церква має арабські парафії в Європі, Північній і Південній Америках і Австралії.

Таким чином, після прочитання заяви залишається відчуття, що вся попередня церковна історія пройшла повз Антіохії.

Заява Синоду Антіохійської Православної Церкви

Після обговорення ситуації в православному світі учасники Синоду підтвердили, що Антіохійська Церква висловлює велику тривогу в зв'язку з діями, які ведуть до зміни географії Православних Церков, і вважає, що, коли історія розглядається в односторонньому порядку, вона не служить православній єдності, але, навпаки, розпалює ненависть і веде до розділення між синами однієї Церкви; вони постановили, що Антіохійська Церква відкидає принципи утвердження нової Церкви в межах канонічних кордонів існуючих Патріархатів або Автокефальних Церков як метод для вирішення конфліктів або як Ipso Facto (явочним порядком - Cerkvarium) в Православному світі.

Антіохійська Церква устами Її отців стверджує, що будь-яка пропозиція для вирішення проблеми отримання Автокефалії для певної Церкви має бути згідно з православною еклезіології і з принципами консенсусу, досягнутими раніше усіма Церквами, тобто узгоджена з Церквою-Матір'ю або за згодою всіх Православних Церков з цією пропозицією; і наполягає на принципі консенсусу в спільній православній роботі для подолання розбіжностей в Православному світі, як захисті єдності Православного світу.

Антіохійська Церква попереджає про небезпеку вступу Православної Церкви в міжнародну політичну боротьбу і про шкоду підходу до Православної Церкви на політичній, расовій або національній основі.

Православна Антіохійська Церква просить Його Всесвятість Вселенського Патріарха, щоб він скликав термінове зібрання Предстоятелів Помісних Церков для обговорення змін, що відбуваються в Православному світі, видачі автокефалії новим Церквам і для вироблення спільних рішень, перш ніж приймати фінальну резолюцію з цього питання.

Антіохійська Церква підкреслює важливість духовного підйому в цей історичний період і необхідність збереження миру і єдності Церков, закликаючи до пильності, щоб не скотитися до «політичних ям», тому що історія показує, що ці політичні пастки послаблювали Православну Церкву та реальну дієву Православну єдність в світі.

5 жовтня 2018 р.
Баламандський монастир